Philips HPI ( -T, Plus en -T Plus)lampen zijn Metaalhalogeen lampen bestaande uit kwartsontladingsbuis gevuld met hogedrukkwik en een mengsel van metaalhalogenen een heldere langwerpige (buisvormige)vorm. De buitenkant is een hardglazen buitenballon van quartz glas. Allen hebben de E40 lampvoet. De HPI T lampen geven een warme tot een witte kleur.

Lantaarnpaal met drie SON lampen !

Voordelen van de HPI T lamp zijn een zeer hoog lichtrendement (tot wel 95 lumen per watt !) en zeer stabiele en goede lumenbehoud welke de Philips HPI T lampen voor buitenverlichting een zeer goede lichtbron maken.

Toepassing van de HPI T lamp. Men ziet ze dan ook in veel openbare verlichtingen zoals, tunnelverlichting en veiligheids verlichting, spoorwegrangeerterreinen , spoorweg overgangen, luchthavens, scheepshavens en dokken, steengroeven, lantaarnpalen en benzine stations.

Historie en Werking HPI T lampen. De eerste generatie HPI lampen is geïntroduceerd in december 1968 in Eindhoven. Deze lamp is representatief voor de vroegste stijl van metaal halogenide lichtbron gemaakt door Philips. Haar boog buis is gedoseerd met de dezelfde chemie als de eerste commerciële HQI lampen, namelijk de jodiden van natrium (oranje), thallium (groen) en indium (blauw) om een witte lichte output. Warmte-reflecterende coating van colloïdaal grafiet is achter de elektroden gemaakt, ter voorkoming van een koude plek en halogenide damp druk hoog te behouden dit voor maximale prestaties.

De uiteinden van de boog buis zijn conische te houden. Dit om dit gebied zo heet mogelijk te houden. Een nadeel van deze vorm is dat de temperatuur verandert met het branden van positie, en deze varianten een grote impact op de uitgezonden spectrum hebben. Latere HPI lampen hebben een cilindrisch lichaam met scherpe hoeken voor een gecontroleerde koude plek voor meer stabiele prestaties.

Veiligheid van de HPI T lamp deze Philips HPI lamp dient altijd gebruikt te worden in gesloten armaturen omdat de hardglazen buitenballon weleens stuk kan gaan bij einde levensduur ! Dit kan gevaarlijk zijn wanneer er hete delen (tot wel 600 graden celcius) naar beneden kunnen vallen.

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
Powered by Lightspeed